Hollanda'da elektrikli uçaklarla kısa mesafeli uluslararası uçuşlara yönelik test uçuşları başlıyor.
“Electrify” adı verilen elektrikli uçak projesi kapsamında Hollanda ile Belçika arasında iki aylık test uçuşları gerçekleştirilecek.
Bu uçuşlar Hollanda'nın Maastricht kentindeki Maastricht Aachen Havaalanı ile Belçika'nın Liège Havaalanı arasında gerçekleştirilecek.
Fosil yakıt tüketimi olmadan emisyonsuz uçuşların planlandığı projede uçuş mesafelerinin başlangıçta 30 ila 50 kilometre arasında olması gerekiyor.
Maastricht Aachen Havalimanı Genel Müdürü Jonas van Stekelenburg, uçuşların emisyona neden olmadığını ve daha az gürültü ürettiğini belirterek, “Elbette bu herkesin hayali” şeklinde değerlendirdi.
Bu elektrikli uçaklarda pilotun yanına yalnızca bir yolcu oturabiliyor. Ayrıca bataryalar uzun uçuşlar için hala çok ağır olduğundan toplam ağırlıklarının 178 kilogramı geçmemesi gerekiyor. Bu nedenle uçuşlarda fazla bagaj taşımak hala mümkün görünmüyor.
Öte yandan Maastricht Aachen Havalimanı CEO'su Stekelenburg, bunun sürdürülebilir seyahat açısından önemli bir adım olduğuna inanıyor.
Uçağın pilotlarından Tim Tomic, “İlk uluslararası uçuşumuzu Aachen'a yaptık. On beş dakikalık bir uçuştu, o kadar da uzak değildi. O kadar uzak değildi ama çok daha sessizdi ve yakıtımız bitmişti” dedi.
Uçuşu yüzde 95 dolu bataryayla gerçekleştiren Tomic, şunları ekledi: “Bu, yapmak istediğimiz uçuş için fazlasıyla yeterliydi. Normal şartlarda en azından bu kadar dolu olmasını isteriz.”
Daha sık ve daha uzun mesafelerde uçmanın fizibilitesine ilişkin endişeler devam ediyor.
Eski uçuş eğitmeni Geert Boosten, “Bu uçakların tatil yerlerine uçması kesinlikle bir 10 yıl daha alacak” dedi.
“Electrify projesi” için temmuz ve ağustos aylarında yapılacak testlerin bu konuda daha fazla bilgi sağlaması bekleniyor.
Maastricht Aachen Havaalanı Genel Müdürü Stekelenburg şunları söyledi: “Bu başlangıçta elektrikli otomobiller için de geçerliydi. O zamanlar Binnenhof'ta [Hollanda parlamentosunda] Sergide 40 kilometre yol kat edebilen elektrikli bir otomobil vardı. “Beş yıl sonra o araba 400 kilometre yol kat edebildi.”
Havacılığın iklim değişikliğinin yaklaşık yüzde 4'ünden sorumlu olduğu göz önüne alındığında, bazı uzmanlar bu tür projeleri iklim değişikliğinin çevresel etkisini azaltmak için bir seçenek olarak görüyor.
Maastricht Aachen Havalimanı'ndan Liège veya Aachen'e elektrikli uçakla uçuşun maliyeti 120 euro civarında.